Nemzeti Tehetség Program 2016

Hanságis tehetségígéretek szakmatanuláshoz szükséges kompetenciáit erősítő programok megvalósítása     (NTP-MTTD-16) projekt

Beszámoló az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által „Az általános iskolai, középiskolai, szakiskolai, kollégiumi, valamint a kulturális intézményekben működő tehetséggondozó műhelyek támogatása” címmel kiírt pályázat keretében megvalósított „Hanságis tehetségígéretek szakmatanuláshoz szükséges kompetenciáit erősítő programok megvalósítása” (NTP-MTTD-16) projektről

Beszámoló témakörei

1. Legfeljebb 5 mondatban foglalja össze a pályázati program lényegét! (maximum 500 karakter)

Pályázatunk a szakiskolások kreativitását kívánja fejleszteni az animáció segítségével. A tematika kapcsolódik az alapvető szakmai ismeretekhez, de igyekszik azokat a szakmai ismereteket előtérbe helyezni, melyekre a gyakorlatokon időhiány miatt kisebb figyelem jut. Díszítési, fonási technikákról van szó, melyek népszerűek a szakmát tanulók körében. Az elkészült animációk a jövőben oktatási célokat szolgálhatnak, hiszen látványosan, és a Z generáció nyelvén közvetítik a szakmai praktikákat.


2. Időrendi sorrendben foglalja össze a támogatás segítségével megvalósult szakmai tevékenységeket! (maximum 1500 karakter)

Első feladatunk a hanságis tehetségígéretek kiválasztása, felfedezése volt. Ennek érdekében tesztet töltöttek ki a diákok, amit értékeltünk. Ezt követte egy személyes beszélgetés. Mindezek eredményeként összeállt a hanságis tehetségígéretek csapata. A programot előkészítő tanulmányi kirándulás volt az első szakmai programunk. A kecskeméti látogatást követte az animációs technika kipróbálása. Majd megismerkedtek a tanulók a cukrászeszközökkel, a marcipánnal, az ételfestékkel. Rózsakészítési technikákat tanultak, miközben egyre biztosabban használták a programot (Monkeyjam). Mézeskalácsot készítettek, és használták a már megismert díszítési technikákat. Piskótaalapra bevonatot készítettek, majd megtanulták a steppelést és az Eszterházy-mintát alkalmazni. Zöldségeket és gyümölcsöket formáztak marcipánból, majd kelt tésztából különböző fonatokat készítettek. Húsvétra készülvén csokitojást formáztak, tésztaalapot díszítettek. Gyümölcsből és zöldségekből táldíszítéseket készítettek, állatformákat alkottak.

3. Mutassa be, hogyan valósultak meg a pályázatban megfogalmazott célok! Foglalja össze, hogy a program milyen hatást gyakorolt a célcsoportra! (maximum 2000 karakter)

A pályázatban megfogalmazott célunk az volt, hogy egy foglalkozás keretében összekapcsoljuk a szakmatanuláshoz köthető kompetenciák fejlesztését a kreativitás fejlesztésével. A résztvevő tehetségígéretek cukrászati eszközöket, alapanyagokat, technikákat ismerhettek meg oly módon, hogy közben használták az animáció módszerét. A munkafolyamatot minél látványosabb, ötletesebb módon fényképek formájában rögzítették, majd egy program segítségével animációs minifilmet generáltak belőle. A résztvevő gyerekeket magával ragadta ez a két téma, és egyre ötletesebb megoldásokkal mutatkoztak be. Magabiztosan kezelték a technikát, és többször megpróbálkoztak azzal, hogy túllépjék egy egyszerű „oktatófilm” kereteit, és a témához történetet, üzenetet rendeljenek. Ezek a próbálkozások jelentik az első lépést a képek nyelvén történő önkifejezés terén. Annak ellenére, hogy egy hosszú nap délutánján tartottuk a foglalkozást, az igen sok órán résztvevő kilencedikesek, a kéthetente iskolába járó tizedikesek, illetve az érettségi után szakmát tanuló diákok is hűségesen jártak a foglalkozásokra. A szakmát nem tanuló szakgimnazisták is otthonosan mozogtak a cukrászkabinetben, amely a foglalkozások helyszínéül szolgált, és megmutathatták kézügyességüket, ötleteiket. Precizitásra, koncentrációra, fegyelemre nevelte őket a feladat. Közösségformáló hatása is volt e délutáni összejöveteleknek, a különböző osztályokba, évfolyamokra járó diákok összebarátkoztak, mert volt közös témájuk. A cukrásztanulók lehetőséget kaptak, hogy a tananyagban nem szereplő, de őket érdeklő, kézügyességüket fejlesztő technikákat bátran kipróbálják, abban elmélyüljenek. Összességében a foglalkozások népszerűek voltak, az elkészült termékeket hazavihették, vagy megehették a gyerekek, a kisfilmeket pedig büszkén mutogatták osztálytársaiknak.

5. Mutassa be a megvalósult program eredményeként létrejött tárgyiasult alkotást (pl. kiállítás, interaktív bemutató, makett stb.) (maximum 1000 karakter)

A foglalkozások eredménye kettős. Egyrészt szinte minden alkalommal készült cukrásztermék, másrészt minden munkafolyamatot fényképeztünk, és kisfilmmé formáltunk. Készült termék marcipánból, kelt tésztából, mézeskalácstésztából, piskótából, csokoládéból, gyümölcsből, zöldségből és ezek kombinációjából. A gyerekek kezükben tarthatták a piskótalapra készített steppelt, vagy Eszterházy-mintás alkotásukat, de készültek minitorták különböző cukrászgyöngyök, marcipánrózsák felhasználásával is. Az adventi időszakban mézeskalácstésztával dolgoztunk. Húsvétkor a fonási technikák megismerésével briós, kiskalács született a foglalkozáson, de piros tojást is készítettek csokoládéból a lányok. A marcipánból készült zöldségeket, gyümölcsöket hazavihették, vagy megehették.

A kisfilmeket és a technikát az iskola Aktív napján népszerűsítettük, ahol a többi diák is betekinthetett az animációs műhely munkájába.

6. Amennyiben pályázatának része volt annak programjához kapcsolódó bentlakásos, 3 napos tehetséggondozó szaktábor vagy 2 napos tanulmányi út, vagy 1 napos üzem/felsőoktatási intézmény/kutató intézet meglátogatása illetve egyéb kapcsolódó rendezvény, kérjük, ismertesse azzal kapcsolatos tapasztalatait (a résztvevők visszajelzéseinek figyelembevételével). Amennyiben nem volt része a programnak, úgy a "nem releváns" szövegrészt kérjük beírni! (maximum 2000 karakter)

Pályázatunkban vállaltuk egy egynapos tanulmányút megszervezését és lebonyolítását. Két témát ötvöztünk: a cukrászatot és az animációs filmét. Adta magát, hogy a Szegedtől elérhető távolságban lévő Kecskemétre kiránduljunk, hiszen a rajzfilmstúdió szakmai hátteret jelent ebben a témában. A Kecskeméti Rajzfilmstúdió munkatársait a látogatás megszervezésekor tájékoztattam, hogy mivel szeretnénk foglalkozni a tanév során, így a látogatás tematikáját ennek tükrében állították össze. Amellett, hogy megismertették a gyerekeket a filmkészítés úttörőivel, elmagyarázták az animációs film működés elvét. Megmutatták azokat a kézzel készített vázlatokat, storyboardokat, melyek például a népszerű Magyar népmesék sorozathoz készültek. De az utóbbi évek terméséből is kaptunk ízelítőt, egy tévében még nem látható animációs kisfilm bemutatóját is élvezhettük. Ezt követően átvezették a csoportot egy amerikai megrendelésre készülő, a legújabb számítógépes technikát felvonultató animációs kisfilm alkotóihoz, ahol egyes munkafolyamok megtekintésére is lehetőség volt. Végül körbevezettek bennünket a rajzfilmstúdión, és megmutatták azokat a képeket, vázlatokat, díszleteket, melyeket korábbi animációs filmekhez használtak fel.

A rajzfilmstúdió megtekintése után elmentünk Kecskemét egyik híres cukrászdájába, a Jakó cukrászdába. Az 1977-ben alapított családi vállalkozás tulajdonosnője nagyon készséges volt, azt mondta, örömmel megmutatja a termelő egységet is. A gyerekeket – akik között voltak cukrásztanulók is – nagyon érdekelték a nagyközönség szeme elől elzárt helyiségek, a szemük előtt vontak be tortát, keverték a fagyit. Jakó Lajosné minden résztvevőt meghívott egy szelet süteményre, és készségesen válaszolt a felmerülő kérdésekre. A gyerekeket meghatotta ez a készséges hozzáállás, és érdeklődve, az információkat befogadva hallgatták a cukrászda tulajdonosát.

A két program egymást erősítve készítette fel a kis csapatot a foglalkozás tematikájára.

7. Amennyiben a pályázat során megvalósított program a tervezetthez képest megváltozott, mutassa be az eltérést, és indokolja a módosítás okát! (maximum 1000 karakter)

Az animációs foglalkozások a munkatervnek megfelelően zajlottak. Mivel egyes műhelytémák ünnepekhez kötődtek, így azok helye nem is volt megváltoztatható. A tervezett dátumokhoz képest van eltérés, melynek oka az, hogy amikor a munkaterv készült, még nem volt kezünkben a következő tanév órarendje. Szerettük volna, ha a kéthetente iskolába járó cukrásztanulók is bekapcsolódhatnak a projektbe, ezért az ő iskolai hetükhöz igazítottuk a foglalkozásokat. A műhelymunka két helyszínen zajlott: egy számítógépes terembe rendeztük be eredetileg a foglalkozást, de rájöttünk, hogy a cukrászkabinet lenne az ideális helyszín. Ehhez ki kellett találni, hogy miként rögzíthető a kamera úgy, hogy közben mobil is legyen, tehát egyik teremből, a másikba átvihető. Felhasználva minden tartószerkezetet, megoldottuk a problémát, és a negyedik animációs foglalkozástól kezdve a cukrászkabinetbe költöztünk. A tervezetben megfogalmazott öt fiú résztvevőből a tehetségígéretek kiválasztásakor három lett.

 

Támogató: Emberi Erőforrások Minisztériuma

Lebonyolító: Emberi Erőforrás Támogatáskezelő


Nemzeti Tehetség Program


Hansági Ferenc Szakképző Iskolája 
Szeged, Kenyérgyári út 8.
Tel./Fax: 62/547-242 
titkarsag@hansagi.sulinet.hu 
GPS: 46.2574, 20.119


Órarend | E-naplóEbéd 


Aktuális pályázataink, projektjeink

Erasmus+ :: Külföldi gyakorlatok

Részletek: 2017/16 | 2015/16 | 2014/15 | ...


Nemzeti Tehetség Program

Részletek: 2016 | 2015 | 2014 | ...


Határtalanul

Részletek: 2017 | 2016 | 2014 | ...


TÁRSADALMI INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM KÖNYVTÁRI SZOLGÁLTATÁSOK ÖSSZEHANGOLT INFRASTRUKTÚRA-FEJLESZTÉSE - „TUDÁSDEPÓ-EXPRESSZ” (TIOP-1.2.3-11/1)

A pályázat címe:
„Változó Gutenberg galaxis” – Az iskolakönyvtár szolgáltatásainak fejlesztése a szegedi Hansági Ferenc Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakiskola és Szakközépiskolában >>


TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM ORSZÁGOS TEHETSÉGSEGÍTŐ HÁLÓZAT LÉTREHOZÁSA – (MAGYAR GÉNIUSZ INTEGRÁLT TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAM) (TÁMOP-3.4.4/B-11/2)

A pályázat címe:

"Behálózzuk a tehetségeinket" - a szegedi Hansági Ferenc Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakiskola és Szakközépiskola tehetségsegítő hálózatában >>


TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAM SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNYEK FELKÉSZÜLÉSÉNEK TÁMOGATÁSA A RÖVIDEBB KÉPZÉSI IDEJŰ SZAKKÉPZÉS BEVEZETÉSÉRE. (TÁMOP-2.2.5.A-12/1)

A pályázat címe:

Az új típusú szakképzés bevezetésére való felkészülés támogatása a szegedi Hansági Ferenc Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakiskola és Szakközépiskolában >>


Fejlesztések a Hansági Ferenc Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakiskola és Szakközépiskolában a TIOP-1.1.1-07/1 pályázat támogatásával »